Sider

mandag den 18. december 2017

You never really know the true value of a moment, until it becomes a memory

December måned har været anderledes i år. Mange ting har været anderledes, siden jeg er kommet til Amerika, hvilket jeg ofte ikke har noget imod. Det er spændende og interessant at opleve noget nyt og anderledes fra det, man er vant til, og jeg er sikker på, det også er sundt for os alle at prøve. December måned er en helt speciel måned for rigtig mange mennesker, hvilket jeg måske bedre forstår nu. I år har jeg været langt væk fra min familie - dem man normalt plejer at nyde og fejre denne hyggelige tid med. Jeg vil ikke være hjemme juleaften, men skal i år fejre jul på en helt anden måde. Inden mit eventyr startede, glædede jeg mig til at prøve at opleve en amerikansk jul. Det ikke fordi jeg ikke længere glæder mig til det, det er bare gået op for mig, at jeg nok foretrækker julen, som den altid plejer at være.
Jeg har en veninde, der nævnte noget om, at det nok ville blive mærkeligt her i december, og at det måske ville fremkalde hjemve. Det forventede jeg egentlig ikke på det tidspunkt eftersom, at jeg ikke troede, at julen var hellig for mig. Selvfølgelig har jeg altid holdt af julen og dets traditioner, men jeg troede ikke, at det havde så stor en betydning, som jeg nu har fundet ud af, at den har. At tingene her i december ikke har været, som de plejer at være, har åbnet mine øjne, og nu glæder jeg mig nærmest allerede til december næste år. Måske lidt for tidligt at glæde sig til? I starten kunne jeg mærke et lille savn til de ting, som jeg normalt plejer at tage for givet i denne måned - bl.a. julekalenderhygge med familien hver aften, kalender- og adventslysene. Adventsgaver, hjemmelavet æbleskifter hos mine bedsteforældre, lækkert hjemmelavet marcipan konfekt, julefrokost osv. Vi har heller ikke bagt julesmåkager endnu, men det er jeg så til gengæld sikker på, at vi skal lave, men hvornår? Synes måske, at det er ved at være på tide. Det undre mig bare, at de ikke har kalenderlys her, og hvad med julekalenderne i tv'et? Derfor må jeg jo følge med i den i Danmark. Nu ved jeg bare, at jeg næste år vil gøre noget mere ud af denne måned.

Det er ikke kun for mig, at denne måned har været anderledes. Kathy (hostmom) har været i L.A for at tage sig at sin bror, som har kræft. Det har derfor kun været børnene, faren og jeg. Faren som ofte er på foretningsrejse, og som man normalt ikke ser så meget til, har nu skulle vise en helt anden side af ham selv. Han har skulle tage Kathys rolle - hende der normalt styrer alt her i huset. Det har været mærkeligt ikke at have hendes dejlige væsen her, men hvor er jeg bare glad for, at hun kommer hjem inden juleaften.

Derimod er det også anderledes for min famile hjemme i Danmark. Jeg vil ikke være der juleaften, og mine forældre vil heller ikke være sammen. Det er lidt som om, at vores lille familie på tre - mor, far og datter, nu er skilt ad. Min lille familie som altid plejer at være sammen. Det er underligt at tænke på, og det giver mig på en måde en klump i halsen. Jeg ved det bliver super mærkeligt for dem, at jeg ikke er der, men nu hvor de heller ikke har hinanden, gør det bare endnu mere mærkeligt. Sidste jul var altså sidste gang, at min lille familie holdt jul sammen, hvorfor satte jeg ikke noget mere pris på det? Men ja, man ved jo aldrig, hvornår noget er sidste gang. I år står jeg i det mindste ikke med valget mellem hvem, jeg skal holde jul med, men det skal jeg så til gengæld forholde mig til næste år. Ja jeg glæder mig til de sædvanlige traditioner i december, men jeg ved allerede, at det heller ikke blive et nemt valg, for hvordan skal jeg kunne vælge? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.