Sider

søndag den 10. december 2017

I'm in a different world now

For omkring et år siden blev jeg færdig med min Au Pair profil på Cultural Care og min søgning efter en værtsfamilie begyndte for alvor. Jeg havde dog ikke regnet med, at det ville tage omkring 5 måneder, at finde den rigtige familie. Det tog tid - længere tid end hos mange andre, men jeg til gengæld, fandt den rigtige familie i første hug. Hver dag ser jeg opslag om rematch på Au Pair grupper, og jeg er så glad for, at det ikke har været en realitet for mig, men man skal vel aldrig sige aldrig. Jeg er bare glad for, at jeg ikke tog en hurtig beslutning, men fulgte mit hjerte. Det vildt at tænke på, at det næsten er et år siden. Der er sket så meget, og jeg er virkelig i Amerika - det land, jeg altid har drømt om. Jeg havde flere gange lyst til at give op på søgningen, for det hele var så uoverskueligt med skolen samtidig. Derimod vidste jeg heller ikke helt, om jeg egentlig havde modet på det, og om jeg egentlig havde lyst til det. Det eneste jeg vidste var bare, at jeg ville væk - ud og opleve noget nyt. Selvom det var nogle stressende og nervepirrende måneder, så gav jeg heldigvis ikke op.

Nogle gange er det ikke til at forstå, at jeg virkelig er her. Jeg ved ikke hvorfor, det er jo bare et land? Men USA har bare altid været så langt væk fra mig, og jeg har bare altid vidst, at jeg ville dertil, men hvorfor helt præcis, det ved jeg egentlig ikke. Måske har jeg bare ville opleve alt det, jeg ser på film og i serier, måske det bl.a. var de smukke skyskrabere i NYC, de lækre strande i California - Amerika betagede mig bare.
Til tider føles det som om, at jeg er i en helt anden verden. Jeg ser skyskrabere, som jeg kun har set på film, rigtige amerikanske store huse med basketnet, og nu lever jeg i et. Vejene er større - alt er større. Folk i Virginia er interesseret for andre end dem selv, og jeg har aldrig oplevet så mange fremmedede smile til mig. Havde heller aldrig troet, at jeg ville falde i snak med fremmede i saunaen, i boblebadet, på metrostationen osv. I Danmark snakker man ikke rigtig med fremmede, og vi fleste forsøger f.eks. ihærdigt at undgå at sidde ved siden af en fremmed i bussen, og de færreste smiler til hinanden på gaden. Det var nærmest overvældende at komme her, og det var klart en ting, jeg lagde mærke til i starten, og jeg elskede det med det samme. I Danmark blev jeg så glad, hver gang en fremmed smilede til mig på gaden, fordi det netop aldrig rigtig skete. Nu er det blevet hverdag.
For første gang af hvad jeg kan huske, har jeg oplevet godt vejr på min fødselsdag. Jeg har aldrig oplevet strålende sol i oktober måned, og at man har kunne sidde i tanktop i starten af december. Det er ikke svært at vende sig til, og vejret i Danmark er klart en af de ting, jeg slet ikke savner. Derfor overraskede det mig lidt, da der pludselig sneede lørdag morgen. Hvor kom det fra? 

På en måde føles det lidt som om, at jeg lever i to verdener. Jeg har mit liv i Danmark og samtidig et liv her i Amerika. Jeg snakker engelsk til dagligt, men samtidig går der heller ikke en dag, hvor jeg ikke skriver eller snakker dansk. Dem jeg kender aller bedst ser jeg ikke i hverdagen længere, og de kender slet ikke til dem, jeg nu ser hver dag. Det er svært at give slip på alt det derhjemme og bare leve mit liv her i Amerika.

Der er så mange ting, jeg allerede holder af herovre, og for mit vedkommende har det været overraskende nemt at falde til og føle sig hjemme. Til tider glemmer jeg helt, hvordan tingene er i Danmark, f.eks. hvor mange spor vi har på de danske motorveje, og hvilke færdselsregler vi har i Virginia men ikke i Danmark. Hvordan kan man nærmest allerede blive i tvivl?
Hvis jeg skal være helt ærlig, kunne jeg sagtens forestille mig at bo herovre permanent. Jeg er sikker på, at når mit år er ovre, så er jeg mere end klar til at komme hjem, og der er da også allerede ting, jeg virkelig ser frem til, når jeg kommer hjem igen, men man ved jo aldrig hvad fremtiden vil bringe. Jeg vil i hvert fald ikke udelukke muligheden, for jeg er vild Amerika.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.