Sider

tirsdag den 26. december 2017

Min jul i Amerika

Julen er allerede ved at være ovre, og vi går nu snart ind i et nyt år. Det er helt utroligt alt det, der har været sket i de snart fire måneder, hvor jeg har været her i Amerika, og nu kan jeg krydse amerikansk jul samt jul uden min familie af listen. Julen i år er blevet fejret den 25 i stedet for den 24, jeg har fået gaver om morgenen, i stedet for om aftenen. Jeg har fået fisk som julemad i stedet for and og flæskesteg, og jeg har båret hyggetøj fremfor for fint tøj. Det har været sjovt at opleve en jul, der står lidt i kontrast til den danske jul, men altså som jeg har sagt før, så fortrækker jeg den, som den plejer at være. Men det var en oplevelse og helt klart en jul, jeg aldrig vil glemme. 

Den 24, som også i Amerika kaldes juleaften, fik vi 5 forskellige slags fisk. Forretten bestod af 4 forskellige slags fisk, som man kan se på billedet. Ikke engang forretten kunne jeg spise det hele af. Derefter bestod hovedretten af en pastaret med fisk i. Jeg savnede nu godt nok min danske julemad, men det var da altid noget, at jeg godt kan lide fisk. Dette er en italiensk tradition, som min værtsmor er vokset op med. Det virker ikke til, at de her i Amerika har en typisk juleaftensret, som vi mere eller mindre har i Danmark. Det har nok også noget at gøre med, at der er så mange forskellige etniciteter her. I løbet af dagen spillede vi spil, jeg snakkede med min familie i Danmark, jeg hjalp med at forberede maden og ellers spiste vi bare småkager og tullerede rundt. Om aftenen så vi en jule film. Så det var en stille og rolig aften. Det var ikke fordi jeg savnede gaverne på nogen måde, det var bare lidt som om, at jeg blev ved med at vente på "juleaften", hvis i forstår hvad jeg mener? Jeg manglede min danske julemad, min familie, ris a la mande, pakkespil, dans om juletræet, som jeg egentlig ikke er særlig stor fan af længere. Jeg manglede lidt de ting, som jeg tænker på, når jeg tænker "juleaften".  Jeg ved dog, at de fleste ting næste år vil være ved det samme, så det hjælper en del. 

Den 25 stod vi op ved 8 tiden, og 5 julesokker stod i sofaen med små gaver i. Der var bl.a chokolade, hyggesokker, gavekort til biografen og andre småsmager i sokkerne, så det var meget hyggeligt. Derefter hentede "børnene" pakker til os alle, og vi åbnede gaverne. Faren filmede hele gaveforestillingen, og det var egentlig meget fredeligt. Jeg var ret overrasket over, hvor mange gaver jeg fik familien, det havde jeg slet ikke regnet med. Der var endda også en gave fra katten. Vi spiste god morgenmad, og ellers forløb dagen meget rolig med besøg af familiens venner, vi så en julefilm, spillede et spil, jeg snakkede med nogle veninder hjemmefra, og om aftenen fik vi noget, jeg nærmest tror er flæskesteg samt sovs, så det var jeg godt tilfreds med. Denne dag savnede jeg dog at tage i byen, som de fleste unge i Danmark gør dagen efter juleaften. Bare tanken om at se alle igen - den dag glæder jeg mig meget til. 

I dag var jeg lige en hurtig tur i fitness, mens Julie var til svømning. Det var godt at være tilbage, for puha hvor væmmes jeg bare ved synet af min krop fortiden. Sådan nogle periode har vi fleste jo, og det bestemt heller ikke noget nyt, men det er især kommet her den sidste månedstid, og det er ikke bare på grund af juletiden.. Maden her er anderledes og federe, positionerne er større, og jeg har ikke hørt om nogle au pairs, som ikke har taget på her i Amerika, men puha hvor jeg hader det. At tabe mig og blive sundere må vist blive et af nytårsforsættene, hvilket jo efterhånden er et meget almindeligt og optimistisk nytårsforsæt for mange mennesker. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.