Sider

tirsdag den 5. september 2017

At vågne op i et "fremmed" hjem - mine første dage hos min værtsfamilie.

Tænk at det allerede er 4 dage siden, jeg kom til min værtsfamilie. Fredag klokken 9 drog bussen mod Washing DC, hvor min familie skulle hente mig. Det var kun Kathy og Mike, som forældrene hedder, der kom og hentede mig, eftersom at vi var en time tidligere på den, så ingen af børnene havde fået fri fra skole. Det var sådan en underlig tanke, at man nu skulle bo hos en "ny og fremmed" familie i et år. Jeg var ret nervøs for at møde dem, for hvad skulle jeg lige gøre af mig selv, når jeg steg ud af bussen, og ville jeg nu leve op til deres forventninger? Men alle de bekymringer var unødvendige, for da jeg steg ud af bussen og så dem, løb Kathy og jeg hinanden i møde, og det hele føltes så naturligt. De hjalp mig med min bagage, og vi kørte mod mit nye hjem, som var omkring 40 minutter væk. Turen hjem var behagelig og det hele føltes bare så rigtigt. Da vi kom hjem fik jeg en rundvisning i hjemmet, og jeg så mit værelse som er i kælderen - ikke som man normal forestiller sig en kælder, heldigvis. Der er blødt guldtæppe, varme, rent og behageligt. Måske der kommer en room tour op en dag. Da jeg kom ind på mit værelse, så jeg med det samme det store billede, der hænger på væggen, med billeder af min familie og venner - dette havde Julie lavet til mig. Derudover havde familien også skrevet et velkomstbrev til mig og givet mig et gavekort til Target - de fik mig virkelig til at føle mig velkommen, hvilket jeg er så taknemmelig for, for aldrig har jeg prøvet noget, der kan sammenlignes med dette - at flytte ind i et "fremmed hjem". Om aftenen tog vi ud og spiste Pizza, hvilket var rigtig hyggeligt, vi gik vi en tur og jeg fik indrettet mit værelse med de ting, jeg nu havde med, samt tømt kufferterne. At skulle sove i "et fremmed" hjem, at stå op hos nogle man knap nok kender og føle sig hjemme, bare det at tage mad fra køleskabet, når man er sulten, og hvad nu med mit bøvseproblem - nu jeg jo ikke ligefrem den mest diskrete, når jeg bøvser? Det tager tid før det hele føles normalt, men jeg vil sige, at de gjorde/gør et rigtig godt forsøg på at få mig til at føle mig hjemme, og bøvseproblemet har overraskende nok, ikke været noget problem endnu - derudover har jeg hørt børnene bøvse, og de er da ikke blevet slået ihjel endnu, så måske det faktisk går, hvem ved? 

Da jeg vågnede op for første gang i mit nye hjem om lørdagen, var det så underligt. Hvornår skulle jeg gå op i køkkenet til de andre, hvad skulle jeg lige gøre af mig selv? Men der var intet underligt, da jeg tog mig sammen og gik op til de andre. Jeg fik lidt morgenmad og senere tog Kathy, Julie og jeg ud for at handle. Jeg fik mit elskede rugbrød og grovbrød, hvilket var to ting, jeg ikke var helt klar over, at de havde her, og det smager præcis som Danmark, så jeg er tilfreds og glad. Vi købte lidt Shampoo og hvad jeg gik og manglede, og de var bare så venlige. Da vi kom hjem, fik vi frokost, jeg fik rundvisning i køkkenet, de lærte mig et kortspil, som faktisk var meget sjovt. Om aftnen gav jeg dem gaver, hvilket er ting som kommer eller kendetegner Danmark, og heldigvis var de vilde med dem. Kathy prøvede at sige nogle danske ord, og aldrig har jeg hørt noget så cute. Vi fik Hamburgers til aftensmad, hvilke var super super lækre, og makaroni pastasalat, som jeg aldrig havde smagt før. Derudover smagte jeg vandet, og puha hvor er jeg lykkelig over, at det ikke smager, som vandet på skolen - de har heldigvis et køleskab, der renser det. Om aftenen lejede vi en film og derefter var jeg virkelig klar til at komme på hovedet i seng.

Søndag spiste vi morgenmad sammen og jeg smagte "Taylors Ham" - synes virkelig at det er spændende at prøve nyt mad. Vi gik igennem alverdens ting omkring bilen, og jeg var ude og køre for første gang i min minivan, som er kæmpe, og jeg fik set "the community pool"- desværre lukker den allerede for i år. Jeg har spillet basket med Julie, spist is, spist kylling, makaroni pastasalat og salat til aftensmad - hvor er jeg bare lykkelig over, at de bl.a spiser salat - havde virkelig frygtet, at alle amerikanere spiser fed mad. Alle de fordomme man dog har. Om aftenen så vi amerikanskfodbold og spiste dansk slik, som de faktisk var helt vilde med. Det så rart at være her og ikke føle, at man spiser meget, for jeg spiser intet i forhold til dem. Vidste derudover heller ikke, at de var SÅ VILDE med snacks og brød, men altså hvem elsker ikke det?

Mandag var der Labor day, så alle havde fri fra arbejde og skole. Endnu en afslappet dag, hvor jeg bl.a. lærte at vasketøj på deres måde, kørte lidt mere rundt i området, hvor vi shoppede lidt forskellige ting ind, jeg lærte Julie at lave bananpandekager, og om aftenen havde vi gæster, hvor vi fik BLT (sandwish med bacon) - lidt specielt, men hvis man kan lide bacon, så er det et hit. Efter aftensmaden engang gik jeg ned på mit værelse - ville helst ikke trænge mig på, nu hvor de havde gæster, og havde egentlig også bare lyst til at slappe lidt af med noget netflix - endelig kan jeg se pretty little liars færdig, eftersom at de sidste episoder ikke er på det danske netflix. Kathy kom ned inden hun gik i seng, for lige at sikre sig, at jeg var okay, samt at jeg ikke havde hjemve, og hvad der nu eller kan være galt. Det var så betænksomt af hende og varmede virkelig mit hjerte. Det er bare sådan nogle små ting, der betyder alverdens. Familien er allerede begyndt, at snakke om halloween, og Mike har været ude og købe nogle ting ind til det. Jeg har set en video fra sidste år, og hvor er det crazy. Jeg glæder mig så meget til at opleve det. 

I dag er min rigtige "arbejdsdag" - Kathy er her dog, så jeg observerer egentlig bare. Vi fik sendt børnene i skole, og nu har jeg egentlig bare fritid indtil, vi skal have lavet en bankkonto til mig. Jeg har fået snakket med min mor, for første gang siden jeg tog afsted. Jeg vidste ikke helt, om jeg var klar til at høre hendes stemme endnu - jeg var bange for, at det ville fremkalde hjemve, men det var egentlig meget rart lige at få snakket lidt med hende. 

Det har været nogle virkelig gode første dage, og jeg føler mig allerede komfortabel på mit værelse og i mit nye hjem. Vi har sovet længe og det hele har været så afslappende. Det hele har været så nyt, så spændende, grænseoverskridende, og overraskende nok, er jeg blevet ret vild med deres kat - nu jeg ikke ligefrem det største dyrmenneske. Den er så kærlig, også elsker jeg især, at den går med ble - den er blevet så gammel, at den tisser overalt. Jeg er vild med det!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.