Sider

tirsdag den 7. august 2018

New Orleans, Louisiana

Forrige weekend blev brugt i New Orleans i staten Lousiana, hvilket bestemt er et sted, der skiller sig ud fra de andre steder, jeg har besøgt. Har aldrig set så mange sorte mennesker, og har aldrig oplevet så festlig en gade, som Bourbon Street. Hele lørdagen var gaden fyldt med folk med drinks i hånden, hvilket var helt underligt at se eftersom, at USA har strikse regler angående alkohol, og jeg har ikke set nogle drikke på åben gade, siden jeg var i Danmark. New Orleans er også blandt de få steder, hvor det er tilladt. På en måde så mindede gaden mig lidt om en af gaderne i Nashville, men denne her var endnu mere crazy. Derudover blev man spurgt om ID stort set alle steder. Selv klokken 10 om morgen, hvor vi såmænd blot ønskede et glas vand. 

Der var musik overalt i byen, hvilket bestemt også er en ting, der gjorde byen til noget særligt. Folk i alle aldre sad på gaden og spillede musik, der var musik på nogle restauranter, samt var der et optog ud af det blå, hvilket kaldes "parade in a second line". Jeg oplevede det dog kun en gang, men jeg havde læst om det, inden jeg tog dertil. Derudover er byen også kendt for jazz, så det skulle vi selvfølgelig også høre lidt af. 

Vi fik at vide, at  to var blevet dræbt, samt syv var blevet såret på grund af skyderi på Bourbon Street dagen inden vi kom. Det var selvfølgelig frygteligt at høre, men samtidig er det også så urealistisk for mig. Jeg har virkelig svært ved at sætte mig ind i det. Selv efter at have hørt om det, tilbragte vi en masse tid på den gade, og vi skimtede det ikke en tanke. Man kan jo heller ikke gå og være bange hele tiden, det kommer der jo heller intet godt ud af, men lige nu som jeg sidder, og skriver dette, overrasket det mig lidt, hvor hurtigt vi bare glemte alt om det. 

Jeg fik prøvet Alligator pølser. Til dem der er i tvivl, så mener jeg pølser, der er lavet af alligator kød - bare lige for at være på den sikre side. Jeg blev smidt ud af en voodoo shop, fordi jeg tog et billede. Jeg troede først, at han lavede sjov, men nej, det gjorde han bestemt ikke. 
Vi fik en voodoo tour med en guide, som voksede op med voodoo som en slags religion. "Desværre" fandt jeg ud af, at alt det man troede - sort magi, og den uhyggelige voodoo dukke og den slags ting, simpelthen bare er løgn. Der blev jeg altså lidt skuffet. Sort magi var derimod blot ting, der ikke stod i biblen, og nåle i voodoo dukken var simplethen bare en måde, at bede om helbredelse i fx. hovedet, hvis nålen var i hovedet. 

En kvinde fra vores hostel lavede mad til os alle en af aftenerne, så det var super hyggeligt. Jeg fik prøvet den kendte håndgranat drink, prøvede frozen daiquries, hvor der var alverdens forskellige smage. Vi endte pludselig på en strip klub (vi gik selvfølgelig hurtigt igen)

Vi boede super centralt på et hostel, som var omringet af alverdens farverige huse. Elskede virkelig at gå i nabolaget, eller bare i helt taget i New Orleans, fordi det var en super smuk by, men kæft en stank. Derudover var der rigtig mange hjemløse, hvilket heller aldrig er særlig sjovt at se

I den forlænget weekend fik vi gået byen tynd og endte på omkring 47 km, selvom vi som sagt boede centralt. Vi fik prøvet en masse forskelligt mad, svedte som sindsyge, og bare nød den smukke by. Det var rart for en gang skyld at have tiden til bare at gå rundt og ikke have alverdens ting på to-do listen. Vi fik besøgt nogle parker, gik langs floden, så en smuk kirke, nød synet af palmetræerne, men største delen af tiden brugte vi i det franske kvarter, hvor Bourbon Street bl.a. er. 
Jeg er super glad for at have besøgt New Orleans, fordi stedet netop skiller sig ud. Det var som om, at man ikke længere var i Amerika. 











Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.