Sider

tirsdag den 10. december 2013

Hvis du har chancen for at komme på efterskole, 
så tag den!

Måske er der nogle af jer der ude, som går og ikke ved hvad i skal efter sommerferien. Jeg vil bare sige, at hvis i har chancen for at tage på efterskole, så gør det! Det er klart det bedste valg jeg nogensinde har truffet. Jeg var meget i tvivl om det i starten, hvilket min mor også var. Jeg har nemlig altid været mors pige, og har fået morgenmad på sengen de sidste 2 - 3 år i folkeskolen, og det kan man jo ikke ligefrem få på en efterskole. Jeg er enebarn, og elsker noglegange bare at være alene, men på en efterskole er man jo for det meste altid omringet af mange mennesker. Jeg er heller ikke så god til at sove med folk, fordi hvis de enten trækker vejret tungt eller snorker, har jeg rigtig svært ved at sove og bliver hurtig irriteret. Men ingen af tingene har været et problem. Alle de bekymringer jeg gik med, som at jeg var bange for at der ikke var nogle som ville kunne lide mig, at jeg ikke ville finde min plads eller føle mig "hjemme", alle de bekymringer man går med inden man træffer valget, og inden man starter, er der ingen grund til at have. Men uanset hvad, går alle nok med nogle. Men på en efterskole kommer alle som nye, alle er forskellige og kommer fra forskellige steder, hvilket jo også er det, som er super fedt.

Dagligdagen.
Jeg synes det, at gå på efterskole er luksus. Man har stadig timer selvfølgelig, men det er virkelig ikke det man tænker fylde hele dagen. Mit vækkeur ringer 07.10, jeg står op kvart over og tager bare lidt tøj på og går ned og spiser morgenmad klokken halv otte. Makeuppen gider jeg heller ikke længere gøre det store ud af, derfor er jeg begyndt at farve mine øjenvipper, hvilket jeg er blevet super glad for. Klokken halv ni starter timen, som enten kan være værelserengøring, linjefag, puls (det hedder vores idræt) eller et fag, nogle gange er der måske fysik på skemaet, men da jeg ikke har fysik har jeg bare fri. Vores timer varer 1 time og 30 minutter,  så har vi 25 minutters pause, også er der time igen. Klokken 12 spiser vi frokost (hvilket altid er varmt mad) klokken 1 starter timen igen. På min efterskole får vi nyt skema hver uge, hvilket jeg synes er super fedt så hverdagen ikke bliver for ensformet. Nogle uger har vi timer til sent, nogle uger mange linjefagstimer eller fagtimer, det er vildt forskelligt. Nogle dage har vi kun en fagtime også linjefagstimer og derefter bare fri, og andre dage har vi måske tre fagtimer + puls. Så det er meget forskelligt fra dag til dag, uge til uge.



Det mindre fede.
To gange om ugen har vi morgen rengøring, hvor vi skal gøre fælles arealer rent inden morgenmaden. En gang om ugen har vi værelserengøring, så det er de lidt mindre fede ting. Men det er bare blevet en del af hverdagen, så jeg synes ikke længere, det er noget man tænker over er så slemt, som det var i starten.

Det fede.
Nogle af de fedeste ting ved at gå på efterskole er helt klart at man bor på skolen, så man ikke skal til at cykle eller tage bussen til den skole man går på. Det er hyggeligt, at sidde og spise alle måltider sammen. Det er hyggeligt at stå op og se sine venner med det sammen, og give godnat krammere når det er tid til vi skal i seng. Det er fedt at man kan vælge linjer, så man har noget i hverdagen som interesserer en. Det er fedt at man tager på ferie sammen, for man kommer virkelig ind på hinanden på en helt særlig måde. Man ser hinanden i mange situationer og forskelligt humør, fordi man netop bor sammen og bare er sammen hele tiden. Man lærer lidt om forskellighed, også får man helt klart venner for livet. Jeg kan i hvert fald allerede sige, at jeg har fundet nogle, som jeg virkelig vil holde fast i, og som jeg er så glad for at have mødt. Nogle aftnen holder man filmaften, spiller bold i hallen, eller kortspil i spisesalen, der sker lidt forskellige ting nogle aftner, og det er virkelig hyggeligt! Det er også hyggeligt når der er bliveweekend og der er planer for hvad man skal lave. Vi har for eksempel være i dyreparken og en tur nede på stranden, hvor vi derefter kunne tage ind til Århus by. Vi skal snart have jule frokost, vi skal have galla i slutningen af året, vi skal have en drama uge, vi skal på skitur, så der er mange fede ting, man kommer til at opleve på bare et år.

Efterskoler er jo forskellige, derfor kan det godt være lidt svært lige at finde den som passer til en, og med en linje som interesserer en. For jeg synes egentlig alle efterskoler lyder gode på hver deres måde. På min efterskole bytter vi Roomie to gange, det vil sige man prøver at bo med tre forskellige. Jeg synes det er en meget god ide, da vi i starten var meget opdelt, men nu efter vi fik ny roomie, synes jeg ikke det er så galt længere. Man lærer at tilpasse hinanden, man lærer at bo med forskellige personligheder og typer. Men der er mange efterskoler hvor man har den sammen hele året.

Hvorfor jeg valgte denne efterskole og linje. 
Jeg må sige at jeg valgte denne efterskole fordi den ikke er så langt fra hvor jeg bor, hvilket jeg synes er super rart når jeg skal hjem i weekenderne. Jeg valgte den fordi jeg kun havde hørt godt om den, fra en veninde som gik her sidste år. Jeg synes også det var svært at finde en linje på de andre efterskoler, som lige var mig, fordi at jeg enten skulle vælge mellem håndbold eller fodbold, men det havde jeg faktisk ikke lyst til. For jeg var bare til forskellige sportsgrene. Så derfor valgte jeg idræt og friluftliv. I starten var jeg meget bange for at det ville være spejler ting vi skulle lave, nu hvor linjen også hedder friluftliv. Men jeg valgte den så jeg kunne prøve grænser af, og ja måske prøve noget anderledes. Jeg må sige at jeg er mere end lykkelig over mit valg af linje. Jeg vil klart sige, at det er den bedste på efterskolen. Vi har den sejeste, sødeste, bedste lærer, helt klart, det er jeg sikker på alle som kender ham vil give mig ret i. Det er både en hyggelig linje, som foreksempel da vi så film og spiste snolder, og da vi gik en tur ude i skoven, det kan også være hårdt, som da vi havde en løbe test, og andre gange er det bare skide fedt, hvis man kan lide sportsgrene som fodbold, vollyball osv. Vi har også været på kajak tur, hvor vi sov i telte. Så det er mange forskellige ting vi laver, og det er det, som er så fedt.

Selvfølgelig er det ikke alle som finder sin plads på en efterskole, og nogle finder ud af det måske ikke lige er noget for dem, og det synes jeg virkelig er sørgeligt. Men sådan vil det nok altid være. Man skal i hvert fald bare huske at give det en chance. For nogle kan den første måned godt være rigtig hård, men bliver bedre med tiden. Så hvis du har chancen, så tag den!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tak fordi du gav dig tid til at kommentere.
Hver en tanke varmer.